Wednesday 14 December 2011

ATUK SAKIT - part 1

hmm..
keluhan menjadi pembuka bicara..
perasaan di lontarkan melalui keluhan..
hmmm..

termasuk malam ni, da 4 malam aku jaga atuk- atau kami panggil di sini "papa tuoh"
pelbagai ragam pesakit dapat ku lihat..
pesakit2 urology..
semuanya orang2 tua belaka..

melainkan seorang pesakit PATI (tapi ada passport kunun, ntah betul, ntah tidak)
pesakit yang paling muda..
umur dalam lingkungan 20-an..

sebelum tu, kamu tahu bagaimana sakit urology ni?
istilah urology ni ditujukan kepada pesakit2 yang menghidap masalah kencing berdarah..
ya..itulah urology secara ringkasnya..

berbalik semula kepada cerita pesakit muda tadi..
menurut pengamatan aku..
kebanyakan pesakit urology ini adalah orang tua..
ya..mang itulah majoriti pesakit urology yang ku lihat di QEH (Queen Elizabeth Hospital), kota kinabalu.. bilik wad kenanga 7B..

kisahnya begini..
tatkala aku bertungkus lumus untuk memejamkan mata dan tidur di wad berlampu xpernah padam itu, pendengaran ku teranoyying dengan perbualan antara doktor dan pesakit yang baru di masukkan malam isnin yang lalu.. tanggapan awal aku terhadap perbualan antara doktor dan pesakit itu adalah perbualan kosong yang bodoh..tetapi di akhir perbualan, baru doktor itu dapat merungkaikan punca sakit urologynya itu.. pada malam itu aku mendapat satu pengajaran - mesti mau cool.

bersambung.. - part 3

No comments: