Wednesday, 9 September 2015

TANGKAL, AZIMAT DAN ANJING. DI MANA SILAPNYA?

Assalamualaikum WBT buat pembaca di luar sana..

Semalam saya ada terjumpa sebuah post di facebook mengenai penjualan azimat, iaitu sebuah baju hitam yang di isi dengan tulisan2 arab/jawi dan kalimah Allah, ikat kepala seperti gambar yang tertera di penghujung penulisan ini.

Sesungguhnya mempercayai sesuatu benda atau makhluk boleh bertindak menyebabkan terjadinya kesan - maka itu adalah syirik. kerna yang berkuasa, yang memberi gerakan atau kuasa dan memberi kesan / bekas itu hanya Allah sahaja yang mampu melakukan. Kita ciptaan-Nya ini tiadalah daya dan upaya melainkan Allah.

Baiklah, berhubung dengan isu azimat atau tangkal ini, akan saya sertakan berkenaan dengan isu anjing. Isu azimat dan anjing ini saya fokuskan mengenai bagaimana kedua isu ini boleh menjadi bersalahan untuk di bawa ke dalam kegiatan atau kehidupan harian kita walaupun ianya tidak bersalahan. Sesuatu yang tidak salah dipraktikkan tetapi boleh menjadi kesalahan dalam mempraktikkannya. Berlandaskan ilmu yang saya ada..di sini saya huraikan sedikit berkenaan azimat dan anjing dalam cara mempraktikkan ke dalam kehidupan harian kita, jika salah mohon ditegur, dan jika betul, semoga dapat dijadikan pedoman. In sha Allah.

Menyimpan atau mengambil manfaat daripada sesuatu yang kita sebut sebagai azimat itu tidaklah salah dan itu adalah harus. Tapi yang salahnya adalah apabila kita mempercayai azimat itulah yang boleh bertindak sendiri memberikan manfaatnya..sedangkan segala manfaat itu adalah datangnya dari Allah yang berkuasa.

Saya berikan contoh untuk lebih jelas lagi maksudnya, cuba anda bayangkan ketika anda hendak masuk ke hutan untuk berburu..takkan lah kita hendak masuk ke dalam hutan dengan hanya memakai seluar pendak, tak berbaju dan tak bertopi?bukankah itu boleh mendatangkan padah bahaya pada jasad kita seperti digigit serangga atau ditusuk duri halus dan bersentuh dengan tumbuhan yang menyebabkan alergi kepada kulit kita.?

Sudah tentulah kita akan berpakaian yang sesuai seperti memakai pakaian yang tahan lasak yang boleh melindungi tubuh kita daripada mudarat dan memudahkan kita untuk bergerak. Tetapi, janganlah pula kita berkeyakinan bahawa pakaian yang kita pakai itu mendatangkan manfaat dengan sendirinya, Sedangkan yang memberi manfaat melalui pakaian kita itu adalah daripada Allah. Seperti juga perihal makan nasi yang memberi kita kenyang, bukan nasi itu yang memberi kita kenyang..tetapi Allah yang memberi kita kenyang. Ada orang makan nasi pun tak kenyang, minum air pun tak hilang haus. Kerna apa?kerna manfaat itu datang dari Allah (Iradat).

Janganlah pula lagi kita berkeyakinan bahawa jika kita tidak memakai pakaian itu boleh menyebabkan mudarat. Ingatlah, yang memberikan mudarat itu bukanlah disebabkan kita tidak memakai pakaian itu, tetapi pakaian itu yang diberikan manfaat oleh Allah untuk mengelakkan kemudaratan. dan kemudaratan itu datangnya juga dari Allah (Iradat).

Inilah pegangan yang harus kita pegang dalam mengamalkan dan mempraktikkan azimat. Apa yang kita sebutkan dengan azimat ini hanyalah pada nama sahaja. Daun pandan pun kita boleh gelarkan tangkal bagi mengelakkan daripada serangan tikus. Racun tikus juga boleh kita gelarkan sebagai tangkal untuk membunuh tikus dan memerlukan beberapa taktik untuk menjayakannya. Para anbiya juga diberikan azimat. Dan ada apa pada nama sedangkanlah Allah lah pemiliknya.

Tetapi perlu diingatkan! Azimat ini juga boleh menyebabkan kesalahan apabila terdapat pihak yang cuba mengambil kesempatan melalui kepercayaan ini untuk mengaut keuntungan harta benda dan duit masyarakat! Konon ilmunya tinggi, dia tahu segala benda dan manfaatnya..lalu di praktikkannya kepada masyarakat dan mengenakan bayaran yang tinggi. sedangkan azimat itu tiadalah manfaatnya malah, mendatangkan pula mudarat. Mengambil kesempatan terhadap masyarakat yang sedang lemah di landa musibah, lalu di bentangkan azimat dengan 1001 azimat pelbagai manfaatnya. Indah khabar dari rupa, masyarakat di tipu, yang sakit bertambah sakit..duit dah habis dibelanjakan untuk azimat. Masyarakat diperbodohkan! dan pekara sebeginilah yang kita mahu elakkan! bagi yang tahu, haruslah kita tepis, tolak ke tepi dan berikan pengajaran kepada pihak terbabit! Ini boleh menyebabkan kekecohan terhadap masyarakat dan kecelaruan dalam keluarga. Dan ini adalah tidak baik dan membinasakan! Atas sebab inilah kita harus elakkan azimat. nama azimat itu sendiri telah merosakkan, sedangkan azimat itu memberikan kebaikan, tetapi atas nama azimat itulah yang memudaratkan.

Habis di sini huraian saya mengenai azimat. Sambung pula mengenai anjing.

Anjing di pegang tak haram, dan anjing itu najis. dan najis itu haram dipegang kalau tiada sebab yang munasabah untuk dipegang kerana sengaja hendak mengotorkan diri dengan najis. dan najisnya anjing itu apabila adanya kebasahan. Jika tiada kebasahan disentuh anjing itu dalam keadaan kering, maka tak haram.

Baiklah, anjing hanya jatuh haram di sentuh apabila disentuh dalam keadaan basah. dan haramnya anjing disentuh dalam keadaan basah kerana ianya adalah najis. Dan najis ini kotor. Dan bila terkena najis anjing ini, wajib disertu pada bahagian yang terkena najis. Jika tidak disertu, najis anjing ini akan menjejaskan ibadat kita. Tak boleh nak solat. Sebab di selubungi najis. Atas sebab itu anjing tak boleh dekat dengan orang islam. Sebab anjing itu najis, najis itu kotor, apabila kotor wajib disertu. Jika tak disertu akan menjejaskan ibadat. Tak sah solat sebab ada najis belum di sertu. dan ini menyusahkan orang islam untuk beribadat. Apabila menyusahkan, untuk mendirikan solat akan menjadi beban, kerna perlu disertu jika terkena anjing. Dan anjing jarang dalam keadaan kering, pasti ada kebasahan pada anjing itu setiap masa yang tidak kita ketahui. Oleh itu orang islam harus menjauhi anjing. Agar anjing tidak menjadi beban untuk orang islam beribadat mendirikan solat 5 waktu.

Selesai. Wallahu'alam.




Gambar ini saya perolehi daripada group jual beli (klik) di dalam facebook



Monday, 1 December 2014

TETIBA JE AKU PANDAI REPAIR LAPTOP

Laptop aku ni lama ja aku perati..


Sudahla aku beli 2nd hand kat jualan online di facebook nonext, time tahun 2013..tak lama aku pakai rosak pula screen terus jadi kaler hijau..nak repair hantar kat kedai, takut nanti lambat sangat pula nak siap..yela, laptop ni je la satu2nya entertainment yang aku ada sebelum adanya COC ni..mau xmau aku pakaila monitor desktop. Setahun lebih jugakla aku aku pakai monitor tu..stakat nak tengok movie je pun. Sehingga la pada suatu hari, tanggal 23 november 2014 (ahad), aku tergerak hati pula nak buka laptop aku ni, di sini baru aku betul2 merasakan bagaimana rasanya sewaktu mendapat ilham dari Allah SWT.

First step aku buka keyboard lu

Kemudian buka cover atas tu

Pastu baru buka what they call is motherboard

Dah tu abis buka dah

Kali ni betul2 merasakan betapa hebatnya kekuasaan Allah ke atas sesiapa yang dikehendakinya. Bayangkan saja, aku ni langsung tak tahu dan tak pernah lihat apatah lagi mempelajari cara2 membuka isi laptop ni. Tiba2 sahaja aku mendapat gambaran atau ilham dalam otak aku ni cara2 untuk membuka laptop, sekaligus cara2 untuk memperbaiki skrin aku yang hijau selama ini. Alhamdulillah, dengan sekali jalan, aku dapat buka semua isi laptop aku ni, dan servis kipasnya yang tersumbat dengan habuk tu (laptop ni juga mempunyai masalah mudah mati jika terlalu panas), dan aku pasangkan semula tanpa ada sedikit kesilapan pun dan akhirnya aku dapat memperbaiki kerosakan laptop ni. Skrinnya pun kembali berwarna seperti semula. Kuasa Allah, aku yang tak tahu nak baiki laptop ni boleh ku baiki dengan bantuan direct dari Allah dan bukannya orang lain. Aku pernah tanya kat kedai, semua mereka menyatakan bahawa skrin laptop ni perlu digantikan dengan yang baru. Dan purata kosnya adalah dalam RM400 keatas. Inilah yang dikatakan bantuan dan rezeki yang tak disangka dari Allah yang telah ku terima. Alhamdulillah. Dan kini, dengan laptop HP PAVILION DV3, aku dapat bermain permainan video game Call Of Duty (Black ops) sehingga tamat. Yahuu..lepas ni aku nak beli video game banyak2 dan men kat rumah. Biarpun agak terlewat sedikit untuk bermain permainan video game ini, namun tak kisahla sebab ianya suatu hiburan yang menyeronokkan yang dapat ku isi di masa lapang.

Sesaje je ni

Ni lah hasilnya skrin laptopku kembali normal



Wednesday, 26 November 2014

APA ITU KESEDIHAN

Assalamualaikum ! 
Pertama sekali, ribuan terima kasih kepada siapa-siapa di luar sana yang sudi singgah membaca di blog ku ini. Sudah lebih dua tahun aku membuat blog ini, dan sehingga kini aku masih lagi berusaha agar pengisian dan penulisan dalam blog ini dapat mencuri perhatian pembaca di luar sana. Hasratku cuma satu, iaitu pengisian dan penulisan di dalam blog ini dapat mendatangkan manfaat kepada pembaca di luar sana . Tidak kiralah sama ada ianya perkongsian informasi mahupun pengalaman dan kisah peribadi ku sendiri . Aku berharap agar anda mendapat manfaatnya .

Baiklah, entri aku pada kali ini adalah mengenai ‘Kesedihan’ . Bukanlah pula kesedihan mengenai blog aku yang tiada peminatnya (haha?ada ke?..) , akan tetapi mengenai ‘Kesedihan’ yang wujud di hati sanubari buat insan semua . Setiap manusia yang hidup di muka bumi ini pasti akan merasai kesedihan . Tidak kiralah si jahat mahupun si baik . Pasti akan adanya perasaan sedih ini melanda pada saat-saat tertentu . Dan perasaan ‘kesedihan’ inilah yang amat tidak di sukai manusia, kerana ianya adalah perasaan yang negatif, sehinggakan manusia sanggup buat apa saja agar dapat membuang atau menghapuskan perasaan ‘kesedihan’ ini . Dan isu inilah yang ingin ku huraikan di sini.

Hasil daripada pemerhatian dan sedikit kajian..aku membuat kesimpulan bahawa, KESEDIHAN yang terjadi itu adalah disebabkan oleh satu punca saja, dan tiadalah lagi punca yang lainnya - iaitu disebabkan KASIH SAYANG. Tidak kiralah sama ada si jahat mahupun si baik, si tua mahupun si muda, si kaya mahupun si miskin, si kuat mahupun si lemah, dan apabila mereka ini bersedih, ianya hanyalah disebabkan oleh kasih sayang. Kenapa saya menyatakan sedemikian? Mari kalian bacakan sedikit huraian ku satu persatu dan selepas itu, cuba fikirkan sejenak, apakah benar yang telah ku nyatakan di sini. 

SECARA UMUMNYA KESEDIHAN KITA DISEBABKAN OLEH :
  1. Putus cinta.
  2. Kematian orang yang di sayangi.
  3. Berjauhan dengan orang yang di sayangi.
  4. Tidak ataupun tiada mendapat perhatian daripada orang yang kita sayangi.
  5. Orang yang kita sayangi telah berubah kepada sesuatu yang kita tidak suka.
  6. Akibat buruk yang akan berlaku terhadap orang yang kita sayangi dan akan tersakiti.
  7. Diri disakiti secara metaliti– seperti dicemuh, diumpat, diburukkan, difitnah, dikhianati, dibuli dan ditindas.
  8. Kemiskinan dan tidak berkemampuan dari segi duit dan harta benda.
  9. Di pandang rendah atau tidak di pandang langsung sehingga suara kita tidak didengari.
  10. Tiada sokongan dan keseorangan.
  11. Tidak mendapat apa yang kita mahukan.
Dan ini semua adalah disebabkan oleh pekara yang berkaitan dengan - Kasih Sayang.


JIKA KITA BERSEDIH, APA YANG AKAN BERLAKU :
  1. Menangis berhari-hari sampai bengkak mata.
  2. Insomania iaitu gejala susah mahu tidur.
  3. Terlalu kuat tidur.
  4. Diri sendiri sudah tidak terurus lagi. Daripada pengurusan bahagian peribadi sehinggalah ke bahagian pekerjaan dan tanggungjawab.
  5. Mulai bersendirian dan bermuram.
  6. Segala bentuk dan jenis hiburan sudah lagi tidak berkesan terhadap diri untuk tertarik dengannya.
  7. Kesihatan mulai merosot.
  8. Menjadi cuai dan tiada tumpuan sehingga boleh menyebabkan orang lain tercedera.
  9. Menjadi sangat pendiam.
  10. Menjadi sangat sensitif dan agresif.
  11. Mulai memiliki tabiat dan perangai yang terbalik dari kebiasaannya.

JIKA KESEDIHAN ITU BERPANJANGAN, APA YANG AKAN BERLAKU :
  1. Mengalami kemurungan yang kronik.
  2. Membunuh diri.
  3. Menjadi pembunuh.
  4. Menjadi kurang siuman.

JIKA KITA BERSEDIH, APA YANG PATUT KITA LAKUKAN :

Secara umumya kita boleh singkirkan ‘Kesedihan’ itu dengan ‘Kegembiraan’ atau kata lainnya ‘Kasih Sayang’. Jika kita bersedih, pertama sekali carilah kegembiraan dan kasih sayang dari Allah tuhan kita. Kerana kita ini adalah makhluk hamba ciptaan-Nya. Kita berdoalah memohon agar di lapangkan hati kita dari kesedihan.


PERIHAL KESEDIHAN MANUSIA

Perihal yang pertama. Iaitu perihal mengenai ‘Kesedihan’ Si Jahat. Si jahat akan merasai ‘Kesedihan’ apabila mereka tidak melakukan kejahatan seperti melakukan apa yang dilarang oleh agama dan undang-undang (contohnya seperti membunuh, merompak, mencuri, pecah amanah, merogol, maksiat, sihir, menghina agama, menabur fitnah, memusnahkan kehidupan orang lain dan seumpamanya yang boleh di kategorikan dengan perbuatan jahat), kerana dengan perbuatan jahat ini sajalah yang boleh menjadi sumber untuk mereka mendapatkan ‘Kasih Sayang’. ‘Kasih Sayang’ yang dimaksudkan adalah seperti mendapat perhatian, penghargaan, sanjungan, daripada geng manusia jahat yang lain. Si jahat ini sudah tidak kisah jika dia dipandang hina oleh majoriti masyarakat yang lain, kerana dia telahpun diberikan ‘Kasih Sayang’ yang amat mencukupi daripada manoriti geng penjahat ini yang mana jumlahnya mungkin hanya 2-3 orang sahaja ! , jika dibandingkan dengan beribu-ribu orang yang membencinya dan mungkin akan cuba menyakiti dirinya ! Dan sehinggalah tiba di satu tahap di mana Si Jahat ini telah kehilangan ‘Kasih Sayang’ nya, dan dia mulai bersendirian. Mungkin disebabkan geng penjahatnya telah tiada mahupun telah berubah pendirian. Maka ‘Kesedihan’ inilah yang akan melanda dirinya. Dan apabila ‘Kesedihan’ ini mulai memuncak ketahap melebihi maksima, apabila usahanya melakukan kejahatan tidak lagi berhasil memperolehi ‘Kasih Sayang’, hanya dua pekara sahaja yang mungkin akan berlaku, iaitu Si Jahat ini akan menjadi GILA ataupun MEMBUNUH DIRI ! Antara dua pekara ini sajalah yang akan terjadi sekiranya dia tidak lagi memperolehi ataupun memiliki ‘Kasih Sayang’. Melainkan Si Jahat ini berubah menjadi Si Baik (setelah perlakuan jahat atau kejahatannya gagal baginya untuk mendapatkan ‘Kasih Sayang’) dan geng Si Baik ini pula yang boleh menggantikan sumber untuknya mendapatkan ‘Kasih Sayang’, dan sekaligus dapat membunuh ‘Kesedihan’ nya !

“Orang ni umumnya menjadi jahat adalah disebabkan terlampau tamakkan duit/harta dan kuasa saja bah! Gara-gara terlampau mengikut nafsu dan tidak diajar bagus-bagus dari kecil ! Tu lah dia jadi jahat ! Apa pula kena mengena dengan perihal ‘Kesedihan dan Kasih Sayang’ dengan kejahatannya !?” – dalam loghat sabahan.

Baiklah, cuba kita fikirkan, semua ini dia lakukan untuk apa? – untuk kepuasan dirinya
Jika untuk kepuasan dirinya, kenapa dia perlu memuaskan dirinya? – supaya dia berasa gembira
Dan jika dia tidak puas, apa yang akan terjadi terhadap dirinya? – dia akan bersedih
Dan jika dia bersedih gara-gara tidak puas, apa yang perlu dia lakukan agar tiada lagi kesedihan itu? – dia harus berasa gembira
Bagaimana caranya untuk dia  gembira? – apa saja yang penting dia gembira
Apa saja? – ya, apa saja yang membuatkan dia puas.
Dan dari mana pula kepuasan itu datang? – ketika di telah berkuasa dan mendapat penghormatan. Dan inilah yang disebut sebagai ‘Kasih Sayang’





bersambung...