Tuesday 13 August 2013

AKU DAN CERITAKU PASAL MASALAH

Assalamualaikum dan hello !

%@%#&*)@%#*& !
Biasalah bah ni kan lau umur2 cam aku ni banyak masalah... tapi, ingat dan percayalah, bahawasanya setiap permasalahan yang kita hadapi adalah ujian untuk kita, ofkos la ujian untuk menguji keimanan kita terhadap Allah S.W.T... kan? apa lagi?

Nda kirala masalah pasal digigit semut ka, masalah abis gas masak ka, masalah rumput panjang ka, masalah anjing yang selalu berkeliaranka, masalah wang ka, masalah dengan kawan2 ka, ataupun masalah sesama manusia ka, masalah gigi sudah bergoyang macam mo tercabut ka, apaka ... sebenarnya semua itu ujian yang Allah S.W.T beri khas untuk kita !

Alaa ... macam time kita skola dulu2 tu bah, mula2 syokla kita kena ajar oleh cikgu, pastu pandai ponteng kelas lagi... kan? sampailah abis bab matapelajaran. Di sini la baru ada yang nda tidur malam gara2 mo ulangkaji balik apa yang sudah cikgu ajar sebab mau ujian sudah. Kalau orang yang belajar sudah betul2, nda pernah ponteng kelas, bangun pagi minum susu ma makan kismis minda lagi, memang lulus ujian lah tu. Tapi cuba pula kalau orang yang nda belajar betul2, pastu balik2 escape lagi, bangun pagi minum air liminate ma makan keropok, memang susah mo lulus la tu, lau lulus pun nasib2 la saja tu, tu pun men tiru.

Begitula bah juga dengan kehidupan kita ni, time kita kecil2 dulu sudah belajar agama islam di sekolah, pendidikan jasmani, geografi, apa semua dan sebagainya . Syok saja rasanya kan time kita kecil2 dulu macam tiada masalah... ada masalah pun macam ndada saja rasanya. kan? hee... Pastu bila sudah abis belajar, kita kerja la pula, di sini lah bermulanya banyak pekara dan permasalahan akan menimpa kita ! Dari soal cinta, hati, perasaan sampailah soal kerja, wang, pangkat dan kuasa. Itu-itulah saja tu pusing2 soalnya, ndada lagi yang lain. Di sini lah kita di duga dengan bermacam2 ujian. Ada ujiannya yang syok, dan ada juga ujiannya yang nda syok. Kalau yang syok... kita kena bagi macam2 la macam girlpren cantik, banyak wang, ada kuasa... tapi jangan lalai... kalau silap bikin, siap sedialah terima azab-Nya. Tapi lau ngam bikinannya, insya-allah - bahagia dunia akhirat! Bagi yang nda syok ujiannya, macam dapat girlpren pun nda cantik, wang pun sengsara, apatah lagi kuasa... tapi jangan lalai mo berduka lara, silap bikin ble syirik+murtad+bunuh diri dan siap sedialah terima azab-Nya. Tapi lau ngam tekniknya, insya-allah - bahagia dunia akhirat.

Kalaulah kita di beri ujian, apa yang patut kita buat? Nah, kitakan sudah di bagi kitab khas dan ajaran oleh orang dulu2, iaitu kitab al-quran dan sunnah rasulullah S.A.W sebagai rujukan!! Kita rujuk saja di situ sebab kehidupan kita di dunia ni mang berkait dengan tuhan kita iaitu Allah S.W.T! Nda boleh dinafikan lagi tu, mang muktamad! Orang bilang, kita sudah dibagi peluang untuk hidup di dunia oleh Allah S.W.T, mesti ada juga disertakan juga panduan untuk hidup didunia ni... kan? Alaa... macam keretala bah juga yang baru keluar, mesti ada manual booknya kan? mo isi minyak apa, mo pakai enjin oil apa, macammana mo pakai remote control kuncinya, berapa limit speednya, berapa psi angin lau mo pam tayarnya, kan??

So, pikir2 kan lah... kita dibagi otak dan akal fikiran sda... tinggal mo pakai betul2 saja lagi. hehee...




P/S : Ni nasihat dan peringatan khas untuk aku dan dikongsikan juga kepada semua... owyeahh...

No comments: