Tuesday 16 October 2012

BERHATI2 KETIKA HENDAK MEMBUAT PEMBAYARAN KETIKA MEMBELI-BELAH

Ni kejadian yang berlaku pada 2 minggu lepas …
Ngam2 lepas gaji … hehe …
Pa lagi, shopping la beli barang2 makanan sikit2…
Bajet dalam poket time tu adala rm20 …
So, aku beli magi, sardin, kaki ayam, sup bunjut, fish ball dan daun sup …
aku kira2 secara rambang, adalah dalam rm10 …
tapi, sekali buat pembayaran, rm16++ …
dengan anugerah tuhan aku mempunyai daya kepekaan yang baik, aku pun terperasan yang orang di kaunter tadi silap kira …
ya …
setelah aku meneliti resitnya semula …
daun sup aku yang rm0.65 jadi rm6.50 …
lalu aku pun berjumpa semula dengan orang yang serv aku dikaunter tadi dan memberitahunya yang dia telah tersilap kira, orang tu pun telah mengakuinya dan memberi semula wang yang tersalah kira tu kepada aku …
nasib baiklah time tu baru ja lepas gaji …
cubala kena buat time bulan2 tua …
silap2 ada yang kena cocok lubang hidungnya …
hoho …

so, kesimpulannya … 
berhati2 lah kita ketika hendak membuat pembayaran di kaunter ketika membeli-belah, terutama dalam kuantiti yang banyak … 
kalau boleh, rancanglah dulu perbelanjaan dari rumah, agar mudah ketika mengawal perbelanjaan, dan jika ada yang tersilap kira, mudah untuk kita mengesaninya… hehe..

No comments: